Hızlı tren için sunum yapıldı
TSO’daki toplantıya Düzce OSB Yönetim Kurulu Başkanı Selim Yirmibeşoğlu da katıldı.
Hızlı trenin Düzce’den geçmesi için yürütülen çalışmalar devam ediyor. Atılacak adımları ve güzergâhın Düzce’den geçmesinin gerekliliğini görüşmek için paydaşlar Düzce Ticaret ve Sanayi Odası Toplantı Salonunda bir araya geldi. TSO’daki toplantıya Düzce OSB Yönetim Kurulu Başkanı Selim Yirmibeşoğlu da katıldı.
İstanbul ve Ankara arasında hayata geçirilecek olan hızlı tren çalışmasının güzergâhı ile ilgili çalışmalar devam ediyor. Güzergâhın Düzce’den geçmesi için yoğun çaba sarf edilirken, bunun gerekliliği ve faydalarını görüşmek üzere paydaşlar bir araya geldi.
Düzce Ticaret ve Sanayi Odası Toplantı Salonunda gerçekleştirilen toplantıya Düzce Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nigar Demircan Çakar, Düzce Belediye Başkanı Dursun Ay , TSO Başkanı Tuncay Şahin, Düzce Üniversitesi İnşaat Mühendisliği Bölüm Dekanı Prof. Dr. Ayhan Şamandar, Düzce OSB Yönetim Kurulu Başkanı Selim Yirmibeşoğlu, TSO üyeleri ile STK temsilcileri katılım sağladı. Düzce Üniversitesi Rektörü Prof. Dr. Nigar Demircan Çakar, hızlı trenin Düzce’den geçmesinin gerekliliğini açıkladı. Bunun için yoğun çaba sarf ettiklerini söyleyen Çakar şu şekilde konuştu: “Bir hayalle başladık. Ayhan Hocamla ilk oturduğumuzda ve bu konuları konuştuğumuzda, İstanbul ve Ankara’nın hızlı tren ile bir şekilde birbirine bağlanacağını konuşmuştuk. Düzce’yi bilenler, gelip geçilen bir yer olarak bilirler. Bu imajın artık ortadan kalkması ve Düzce’nin artık hak ettiği potansiyelin ortaya çıkarılması gerekiyor. Bunun için de ulaşılabilirlik ve erişilebilirlik çok önemli. Bu coğrafyadaki ulaşım ağları içerisinde, bu kadar hızlı erişime sahip olacak olan, 33 Bin öğrencisinin % 94’ünün şehir dışından geldiği ve bu sayının 45 Bine ulaşacağı bir atmosferde sadece üniversiteye erişim bile, hızlı trenin buradan geçmesinin gerekliliğini ortaya koyuyor. Bir Düzceli sorumluluğu ile olsun diye çok uğraşıyoruz. Tabi olmayabilir ama biz tarihe bir not düşmek adına çalışıyoruz. Yıllar sonra İstanbul ve Ankara arasındaki bu bağlantı yapılmış ve Düzce’den geçmemiş olursa, dönüp cevap vermemiz gereken sorular olacak.” “Ülke ekonomisine çok büyük bir katkı sağlayacağı için istiyoruz” Hızlı trenin Düzce’den geçmesinin gerekliliğinin uzun zamandır görüşüldüğünü belirten Düzce Belediye Başkanı Dursun Ay, ülke ekonomisine katkı sağlayacağı için bunu istediklerine dikkat çekti. Ay, “Artık bir çözüme kavuşturmak, sesimizi Ankara’ya, Cumhurbaşkanımıza da duyurmak ve faaliyete geçirmek için gayret ediyoruz. Biz bugün görev başında bulunan kişiler olarak, ileride çocuklarımıza ve torunlarımıza, hızlı tren için ne yaptığımızı anlatabilmek için buradayız. Biz petrol üreten bir ülke değiliz. Ankara ve İstanbul arasında gerçekleştirilecek bu bağlantı ile insan yoğunluğu olan iki ilin bu güzergâh üzerinden ulaşım sağlanacak olması çok önemlidir. Hızlı trenin Düzce’den geçmesi, ülke ekonomisine çok büyük bir katkı sağlayacağı için bunu gerçekleştirmek istiyoruz” şeklinde konuştu. Açıklamaların ardından konu ile ilgili sunum gerçekleştiren İnşaat Mühendisliği Bölüm Dekanı Prof. Dr. Ayhan Şamandar Hızlı trenin Düzce’den geçmesinin önemini ve faydalarını anlatan bir sunum gerçekleştirdi. Şamandar sunumdu şu görüşleri öne çıkardı:
“Bilindiği üzere Ankara-İstanbul YHT hattı Ankara-Sincan-Çayırhan-Sakarya-İstanbul güzergahında planlanmıştır.
Bu güzergahta YHT Ankara-İstanbul arasında sadece Sakarya İli’ndedurmaktadır. Planlanan hattın sadece Ankara-Sincan-Çayırhan-Sakarya kesiminde mühendislik açısından çok zor bir topoğrafyaya sahiptir. Bundan dolayı bu güzergahta toplam uzunluğu 71365 m olan 49 adet tünel ve toplam uzunluğu 13770 m olan 25adet viyadükihtiyacı ortaya çıkmaktadır. Bu yüzden projenin yapım maliyetleri çok fazla artmaktadır. Bu güzergahın maliyeti TCDD tarafından 6 milyar $ olarak hesaplanmıştır ve günde 23.328 kişinin taşınacağı bu güzergahın kendini amorti etme süresi 30yılı bulmaktadır.
Aynı zamanda bu güzergah Kuzey Anadolu fay hattının tam üstündedir ve mevcut projede 30 km boyunca YHT faya paralel gitmekte olup deprem açısından çok ciddi bir risk taşımaktadır.
Yapmış olduğum çalışmalar sonucunda Ankara-Sincan-Çayırhan-Sakarya-İstanbul güzergahına alternatif olarak, çok daha verimli ve ekonomik olan Ankara-Kızılcahamam-Gerede-Bolu-Düzce-Hendek-Sakarya-İzmit-Gebze-İstanbul güzergahını öneriyorum.
Bu önerimin faydalarını sıralarsak,
1. Önerdiğim Ankara-Kızılcahamam-Gerede-Bolu-Düzce-Hendek-Sakarya-İzmit-Gebze-İstanbulgüzergahı yaklaşık olarak 5 milyar $’a mal olmaktadır çünkü proje maliyetlerini arttıran tünel ve viyadük sayısı önermiş olduğum bu güzergahta daha azdır. Buna göre önerilen hat mevcut hattan 1 milyar $ daha düşük maliyetlidir.
2. Günlük tek yönde 62.800 kişinin, yılda ise 46 milyonkişinin kullanacağı bu güzergahın kendini amorti etme süresi 9 yıl olacaktır.
3. YHT sayesinde Ankara-İstanbul arası seyahat süresi 2 saat olacaktır. Bu güzergahtaki iller hızlı, ekonomik, konforlu, güvenli ve çevreci bir ulaşıma sahip olacaktır.
4. ÖnerilenAnkara-Kızılcahamam-Gerede-Bolu-Düzce-Hendek-Sakarya-İzmit-Gebze-İstanbulgüzergahıtoplam nüfusu 25 milyon olan 6 il ve 4 ilçeyibirbirine bağlayacaktır. Ayrıca bu hattanOrta Karadeniz’de yer alan 7 il (Zonguldak, Karabük, Bartın,Kastamonu, Amasya, Sinop ve Samsun) faydalanacaktır. Bu illerdeki yolcular Gerede’ye kadar otobüsle gelip Gerede’den YHT’yi kullanarak İstanbul’a 1,5 saatte gidebileceklerdir.Böylece bu illerle birlikte 30 milyon insanımız bu ulaşım hizmetinden faydalanacaktır.
5. D100 (E5) ve TEM otoyoluAnkara-Kızılcahamam-Gerede-Bolu-Düzce-Hendek-Sakarya-İzmit-Gebze-İstanbulgüzergahından geçmektedir ve Ülkemizin en yoğun kullanılan yolları konumundadır. Önerdiğimiz güzergahın tercih edilmesi durumunda faal olan 2 karayolu ve 1 YHT hattı birbirini destekleyecektir. Herhangi bir kaza veya doğal afet esnasında ve ayrıca bakım onarım çalışmaları sırasında bu yollar ve YHT hattı birbirine alternatif olacak ve ulaşım hiç kesintiye uğramayacaktır.
6. Önerilen YHT hattı ile bu bölgede yaşayan insanlar Sabiha Gökçen,Esenboğa ve 3. Havalimanına çok kısa bir sürede ulaşım imkanına sahip olacaktır.
7. 2050 yılı nüfus projeksiyonuna baktığımızda İstanbul’un nüfusunun 30 milyon kişi olacağı tahmin edilmektedir. 2018 yılı itibariyle İstanbul’da 1 km2 de 3000 kişi, Gebze’de 631 kişi, İzmit’te 1 km2 de 520 kişi, Sakarya’da 1 km2 de 203 kişi, Düzce’de 1 km2 de 147 kişi, Bolu’da 1 km2 36 kişi, Ankara’da 1 km2 de 214 kişi yaşamaktadır. Bu güzergahın getireceği avantajlar sonucunda İstanbul’un yatay olarak büyümesi ile iller arasındaki nüfus, ekonomi, turizm, sağlık, sanayi, vb. dengesizlikler düzelecektir.
8. Önerilen Ankara-Kızılcahamam-Gerede-Bolu-Düzce-Hendek-Sakarya-İzmit-Gebze-İstanbul YHT güzergahında Kuzey Anadolu fay hattı sorun oluşturmayacaktır.
9. YHT’nin elektrikli olması nedeniyle ve araç kullanım oranında meydana getireceği düşüş sayesinde şehirlerdeki hava kirliliğine olumlu etkisi olacaktır.
10. YHT sayesinde trafik kazaları, can ve mal kaybı azalacaktır.
11. YHT sayesinde mazot ve benzinden tasarruf sağlanacaktır.
12. YHT sayesinde ulaşımda zaman kazanılacaktır.
Bu proje devletimiz tarafından yap- işlet- devret olarak ihale edilirse güzergah avantajından dolayı çok taliplisinin olacağını düşünüyorum.